Blogger Templates

Wednesday 7 December 2011

ELAKKAN MEMAKAI KASUT TUMIT TINGGI KETIKA HAMIL

Semasa hamil,pemakaian kasut bertumit tinggi harus dielakkan. Lihat sahaja kebanyakkan wanita hamil hanya memakai kasut rendah atau jenis sandal sahaja. Bagi wanita bekerjaya yang sentiasa memakai kasut tumit tinggi, mungkin situasi hamil menghalang anda untuk bergaya dengan kasut tinggi.

Perut yang semakin membesar akan mendorong tubuh ke depan. Bagi mengimbangi postur tubuh ini, ia akan membebankan punggung untuk melengkung ke belakang. Keadaan menjadi bertambah teruk sekiranya ibu hamil memakai kasut bertumit tinggi. Tubuh akan semakin condong ke hadapan dan menambah lagi beban pada pinggang dan ternyata hal ini akan menyebabkan sakit pinggang dan cepat kepenatan.


Jangan beranggapan kehamilan masih belum membesar membolehkan anda berkasut tinggi. Kasut tinggi akan mengurangkan kestabilan tubuh. Selain itu, ia juga boleh menyebabkan anda terpelecok mahupun jatuh. Situasi ini amat membahayakan janin.


Langkah terbaik adalah berkasut rendah sepanjang kehamilan. Selain kurangkan risiko sakit pinggang dan terjatuh, ia juga selesa untuk dipakai. Tidak semestinya dengan memakai kasut rendah anda tidak boleh bergaya, yang lebih penting adalah kandungan anda. Apalah erti cantik dan bergaya jika kesihatan terganggu.


*Bagi kelihatan bertenaga dan boleh berjalan dengan cergas, elakkan daripada memakai sepatu tumit tinggi yang boleh menyebabkan betis dan bahagian kaki anda terasa penat dan kejang.


*Digalakkan memakai kasut tanpa tumit yang lembut ataupun jika masih berkeinginan untuk bergaya seperti wanita yang lain, pilihlah yang setinggi satu atau dua inci sahaja.


*Wanita yang hamil ini di nasihatkan memakai kasut jenis kulit atau kanvas yang berudara kerana kasut jenis ini tidak akan memerangkap lembapan.


*Untuk lebih selesa, mereka digalakkan memakai kasut sukan kerana ia akan memberi keseimbangan.


Jika masih berkeinginan untuk bergaya dengan kasut tumit tinggi, disarankan memakainya ketika kandungan belum lagi mencecah usia enam bulan.

Tambahnya, selepas enam bulan, lebih baik memakai kasut yang bertumit rendah dan lebar bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku.

Tip untuk penjagaan kaki semasa mengandung


* Elak berdiri untuk jangka masa yang panjang tanpa rehat.


* Memakai stoking dengan kasut bertutup akan menambah keselesaan pada kaki.


* Mengangkat atau meninggikan kaki apabila perlu dan jika kaki mengalami kesakitan, cuba rendam kaki untuk seketika.


Harap tips nie membantu.


Sumber Majalah Ibu Hamil.

No comments:

Post a Comment